Paul Eluard - Fraţii care văd.Scrieri despre artă [fragmente]

 

Cine a spus oare că desenul este scrierea formei ? Adevărul este că arta trebuie să fie scrierea vieţii.

[MANET]

Cel ce se mulţumeşte să picteze numai forma nu va şti nici măcar s-o vadă.

[MICHELET]

Ce înseamnă să pictezi, dacă nu să cuprinzi întreaga suprafaţă a unei unde ?

[L. B. ALBERTI]

A şti pentru a putea - acesta fu gândul meu. Să fiu în stare să traduc moravurile, ideile, aspectul epocii mele, aşa cum le judec eu, să fiu numai pictor, ci şi om, într-un cuvânt să creez artă vie, acesta este ţelul meu.

[COURBET]

Nu cunosc o mai bună definiţie a artei decât aceasta : << Arta este omul adăugat naturii >>. Natura, realitatea, adevărul, dar cu o semnificaţie, cu o concepţie, cu un caracter, pe care artistul le face să reiasă şi le exprimă, << pe care le desprinde >>, le desluşeste, le eliberează şi cărora le dă lumină şi culoare.

[VAN GOGH]

Ce credeţi că este un artist ? Un imbecil care n-are decât ochi dacă este pictor, urechi dacă este muzician, sau o liră la toate etajele inimii, dacă este poet, sau fiind boxer, are numai muşchi ? Dimpotrivă, el este totodată o fiinţă politică, neîncetat trează în faţa sfâşietoarelor, arzătoarelor sau gingaşelor evenimente ale lumii, modelându-se în întregime după imaginea lor. Cum s-ar putea să se dezintereseze de ceilalţi oameni şi, în virtutea cărei nepăsări de fildeş, să se desprindă de o viaţă, pe care aceştia i-o oferă atât de îmbelşugat ? Nu, pictura nu este făcută pentru a decora apartamentele. Ea este o armă de luptă ofensivă şi defensivă împotriva duşmanului.

[PABLO PICASSO]

Ar fi o minune ca un critic să devină poet, dar este imposibil ca poetul să nu fie şi critic. Cititorul nu va fi surprins că eu consider poetul drept cel mai bun dintre toţi criticii. Cei care impută compozitorului Wagner că a scris cărţi despre filozofia artei sale, şi din acest motiv presupun că muzica sa n-ar fi o creaţie firească, spontană, ar trebui de asemenea să nege că Vinci, Hogarth, Reynolds au putut să facă picturi bune, numai pentru că au formulat şi analizat principiile artei lor. Cine vorbeşte mai bine despre pictură decât marele nostru Delacroix ? Diderot, Goethe, Shakespeare au fost în aceeaşi măsură atât creatori, cât şi admirabili critici.

[CHARLES BAUDELAIRE]

Dacă acum poţi să-i ierţi unui om că priveşte cu de-a amănuntul tablourile, admite că şi dragostea pentru cărţi este tot atât de sfântă ca şi pentru Rembrandt, şi cred că ambele se completează.

[VAN GOGH]

Munca îl creează pe artist; în nici un caz, nu poţi să înveţi din cărţi cum să lucrezi. În lucrarea noastră artistul va întâlni totuţi idei pe care - poate - nu - le-ar fi avut niciodată, şi observaţii pe care nu le-ar fi făcut decât după mai mulţi ani de muncă. Cititorului studios îi vom oferi, pentru a-şi satisface curiozitatea, ceea ce ar fi învăţat de la artist, privindu-l la lucru - şi artistului, ceea ce ar fi fost de dorit să înveţe la filozof, pentru a înainta spre desăvârşire.

[DIDEROT]

Arta lipsită de idee este un om fără suflet, adică un cadavru.

[BIELINSKI]

Nu este adevărat că arta exprimă numai sentimentele oamenilor. NU, ea exprimă şi sentimentele şi gândurile lor; le exprimă nu într-un fel abstract, ci prin imagini.

[PLEHANOV]

Leonardo cunoştea oare legenda greacă care poveşteşte că Dibutade, fiica unui olar din Sycion, a inventat pictura desenând pe perete silueta iubitului iubitului ei care pleca la război ? << Prima pictură, spune el, a fost numai o linnie care contura umbra unui om proiectată de soare pe perete. >>

După acestă descoperire genială, datorită iubirii, pare într-adevăr că primele picturi - de-a lungul multor secole - au fost siluete, mai mult sau mai puţin desăvârşite. Pictura egipteană n-a ieşit, se pare, niciodată din acest impas, în pofida exemplului dat de sculptorii acestei ţări. Într-adevăr, a doua etapă a picturii, << primului ei ţel >>, cum spune Leonardo, << este de a arăta un corp în relief, detaşându-se pe o suprafaţă plană. Cel care, în acestă privinţă depăşeste pe ceilalţi, merită să fie socotit drept cel mai iscusit în profesiunea sa >>.

[FRED BERENCE]